5 kettlebells-övningar_edited.jpg

5 kettlebells-övningar

instruktioner med foto

Kettlebells-träning har blivit populärt under de senaste åren då kettlebells är väldigt utrymmeseffektiva och fungerar till flera olika träningsövningar för alla muskelgrupper. Gymleco har samlat 5 olika kettlebells-övningar för hela kroppen tillsammans med bilder, så att man med enkelhet ska förstå sig på utförandet av dessa. 

5 kettlebells-övningar.jpg

Träningsövning 1 Kettlebell Swings

Detta är en klassiker när det kommer till kettlebells-övningar och inte konstigt det då den tränar både gluteus och bålen samtidigt som den ger ett bra flås. Börja med att stå från axelbrett eller bredare med benen. Swinga upp kettlebellen i luften till ögonhöjd och låt den sedan swinga tillbaka mellan benen. Tänk på att hålla bålen under hela rörelsen och spänna rumpmuskulaturen i övre läget så att du aktiverar musklerna.

Kettlebell.jpg

Träningsövning 2 Roterande magövning med Kettlebell

Magen är en muskelgrupp som ofta glöms bort men som är superviktig både i vardagen och för att andra muskler ska aktiveras korrekt. Det finns flera kettlebells-övningar för mage – nedan följer vår favorit. Börja med att lyfta upp benen över marken och hitta balans. Håll din kettlebell med båda händerna och vrid din överkropp diagonalt åt ena hållet och sedan åt andra i en långsam och kontrollerad rörelse. Om övningen är för avancerad så sätt ner fötterna på marken och utför samma rörelse. 

Kettlebell 3.jpg

Träningsövning 3 Knäböj med Kettlebell

 

Knäböj är en vanlig övning som även går att göra utan vikter men för att göra träningsövningen mer intensiv så är det perfekt att använda en kettlebell. Ställ dig axelbrett eller bredare och håll kettlebellen med båda händerna. Böj benen och håll bålen så att du varken svankar eller böjer på ryggen. Räta sedan på benen och spänn rumpan och repetera övningen.

Kettlebell Armhävningar.jpg

Övning 4 Armhävning med Kettlebells

 

Armhävningar kan göras på många olika sätt. Ta med två kettlebells i övningen så kommer du lite högre upp vilket gör övningen en aning lättare samtidigt som du kan träna balans genom att hålla i handtagen. Denna övning kräver att du har två Competition Kettlebells men de behöver inte vara i samma tyngd.

Ställ ned dina kettlebells på marken i axelbredd och ta tag i handtagen. Ställ dig i en planka och sänk dig ner så långt du kan. Försök att hålla in armbågarna nära kroppen. Aktivera magmuskulaturen och håll den genom hela övningen. För dig sedan uppåt och se till att inte rumpan åker upp.

Kettlebell 5.jpg

Övning 5 Triceps lyft med Kettlebell

 

Triceps kan vara en knepig muskel att aktivera. Med en kettlebell har du ett bra grepp samtidigt som du kan välja din tyngd. Stå raklång och spänn bålen så att du inte svankar. Håll din kettlebell med båda händerna bakom huvudet. Lyft upp din kettlebell så att armarna blir raka och upprepa sedan övningen. 

Gör 10 repetitioner på samtliga kettlebells-övningar i 3 rundor eller kör övningarna med tidsintervaller. 20 sekunders aktivering och 10 sekunders vila i 8 rundor per övning.